Skal du trekke en tann?

Tanntrekk eller kirurgisk inngrep for å fjerne en tann er kanskje et skrekkscenario for enkelte, men prosedyren gjør ikke så vondt som det høres ut, og er i mange tilfeller nødvendig for å sikre god tannhelse.

Hvorfor må jeg trekke en tann?

Det finnes mange grunner til å måtte trekke en tann. Naturligvis vil tannlegen vurdere dette grundig med en klinisk undersøkelse og røntgenbilder. Deretter tas det en avgjørelse om tannen kan trekkes ut med vanlige metode eller om du trenger en operasjon for å fjerne den. I begge tilfeller vil du få lokalbedøvelse slik at du ikke merker noe i det hele tatt. Hvis det må utføres et kirurgisk inngrep må vanligvis tannkjøttet brettes unna for å fjerne nødvendig kjeveben, og deretter dele tannen opp.

Vanlig årsaker til tanntrekking

En svært vanlig årsak er at tannen er ødelagt og nedbrutt av karies. Da må den fjernes, fordi den rett og slett ikke kan fungere som vanlig. Mange får også visdomstennene sine trukket pga. trang tannstilling. Andre må trekke en tann pga. kraftig periodontitt som har ført til at støttevev til tannen har blitt borte. Det er også vanlig at tenner blir trukket for å sikre en vellykket tannregulering.

Hvordan er behandlingen?

Tanntrekking tar ikke lang tid, men dette vil naturligvis variere fra person til person. Behandlingen kan utføres hos en vanlig tannlege, men hvis det kreves en spesiell behandling kan det være nødvendig å besøke en spesialtannlege i kirurgi. Det er normalt å ta et røntgenbilde først for å få oversikt over omkringliggende bein og dessuten rot-komplekset. Tanntrekking er smertefritt takket være bedøvelse.

Smertefri med bedøvelse

Det finnes flere former for bedøvelse, men det er vanlig å bedøve tannen med ledningsanestesi og infiltrasjonsanestesi. Hvis du fremdeles kan føle tannen, vil bedøvelsen økes til du ikke kjenner den lengre. Tannen blir løsnet med et såkalt elevator-instrument og deretter vrikker tannlegen den løs ved å bruke en ekstraksjonstang. Deretter må beinhullet klemmes sammen for å redusere blødningen.

Får jeg hull i tannrekken?

Når du mangler en tann får du en tom plass i tannrekken. For noen gjør dette ingenting. Noen kan ha trang tannstilling og ønsker å trekke visdomstennene, og visdomstennene synes jo ikke heller. I andre situasjoner kan det være nødvendig å trekke en tann for å få riktig tannstilling i forbindelse med tannregulering. Da kan kjeveortopeden behandle tannstillingen slik at den tomme plassen faktisk blir lukket ved å trekke nabotennene nærmere hverandre. Andre ønsker kanskje å få erstattet trukket tann med f.eks. et implantat eller delprotese.

Får jeg vondt etter behandlingen?

Det er vanlig å oppleve hevelse, litt smerter og blødning. Men dette vil raskt forsvinne og du kan gjerne bruke noe kaldt, f.eks. en ispose for å senke hevelser. Avhengig av din situasjon vil du bli anbefalt en time for videre kontroll og/eller etterbehandling.

Hva bør jeg huske på etter behandlingen?

Det er viktig å følge instruksene fra din tannlege. Du kan gjerne be om skriftlige instrukser hvis du er bekymret for at du glemmer ting. Generelt vil tannlegen anbefale at du unngår svært varm mat og drikke. I tillegg til å unngå å pusse stedet der tannen ble trukket ut i minst 1-2 dager, samt være varsom med tannpussingen.