Sunn Tannhelse Med Sunn Livsstil

Regelmessig mosjon og et sunt kosthold holder ikke bare vekten nede, men er også gunstig for munnhelsen. Dersom du har en sunn livsstil så øker sjansen for sunne tenner gjennom hele alderdommen.

Færre tannplager

Flere undersøkelser har vist at mosjon kan motvirke betennelser i kroppen, inkludert de som kan forekomme i munnen. Kostholdet påvirker også immunforsvaret og dersom du spiser sunt kan du motvirke tannkjøttsykdommer. En sunn livsstil gjør deg også mer interessert i å ta vare på helsen, f.eks. det å unngå spise for mye og for ofte. Som igjen kan minske plakkmengden i munnhulen. Da reduserer du også risikoen for å få alvorlige tannkjøttsbetennelser.

Tannhelse påvirker hele kroppen

Å ta vare på tennene handler ikke bare om å få et fint smil. Det er faktisk en sammenheng mellom tannsykdommer og en rekke helseproblemer. Mange er ikke klar over hvor viktig en god munnhelse har for både fysisk og psykisk helse. F.eks. så kan dårlig munnhygiene føre til økt risiko for blodpropp og hjerteinfarkt. I tillegg kan munnsykdommer føre til komplikasjoner for både operasjoner og transplantasjoner. Munnhelse har også mye å si for din selvtillit. Hvis du har dårlig ånde eller mangler tenner så kan det være sjenerende og det kan gå ut over det sosiale livet.

Medisinbruk kan påvirke tannhelsen

Flere medikamenter kan påvirke munnhelsen. F.eks. munntørrhet som kan føre til økt risiko for hull i tennene. Videre kan lav produksjon av spytt føre til vansker med å tygge og svelge. Og da får du ikke nok næring og kan få svekket immunforsvar. Munntørrhet kan for eksempel oppstå dersom du tar medisiner knyttet til kreftbehandling eller diabetes. Mange sykdommer gir også økt infeksjonsrisiko. F.eks. de som har diabetes har faktisk 2 til 4 ganger høyere risiko for å få periodontitt, dvs. infeksjoner i tannkjøttet. Det er derfor svært viktig å ta vare på tannhelsen hvis du tar medikamenter.

Tannhygiene og tannlegebesøk

God tannhygiene og god oppfølging av tannlegen er viktig for å ha god munnhelse. Tannpuss minst to ganger om dagen, bruk av tanntråd og fluorskyllevann er viktige rutiner. I tillegg bør du også besøke tannlegen jevnlig for å oppdage tidlig potensielle problemer. Det er også lurt å bruke samme tannlege over tid. Dette sikrer deg bedre og tettere oppfølging ettersom tannlegen kjenner din «tannhistorie». Jevnlig oppfølging hos tannlege begrenser også faren for sykdommer og komplikasjoner. I lengden er det faktisk billigere med regelmessig tannlegebesøk, enn å vente til at du får store tannproblemer.

Gode råd for god tannhelse

Det er aldri for sent å forbedre tannhelsen. Små rutiner og endringer i hverdagen kan ha stor positiv innvirkning på tannhelsen;

• Puss tennene morgen og kveld med en myk tannbørste og fluortannkrem
  • Bruk gjerne en solobørste hvis det er vanskelig å komme til mellom tennene
  • Bruk gjerne fluorskylle vann dersom du ekstra utsatt for karies
  • Rens tennene med tannstikk, mellomromsbørste eller tanntråd