Plaget av tannverk?

Redd for at tannlegeborren skal gjøre mer vondt enn tannverken? Mange velger å utsette behandlingen til den bitre slutt. I tillegg knytter fortsatt mange mennesker tannverk med tanntrekking og tanken på å miste en tann blir litt for mye.

Heldigvis endrer tidene seg, og det gjør også metodene som kan behandle tannverken din.

Behandlingen for tannverk kan innebære en noe invasiv prosedyre som en tannfylling, rotfylling, tannteknisk bro, krone eller tanntrekking. Men daglig tannbehandling hjemme og regelmessige besøk til tannlegen kan være komfortabel, og faktisk hjelper det deg ofte med å unngå tanntrekking. I tillegg tilbyr dagens kosmetiske tannbehandlingsmuligheter, som tannskallfasetter og tannimplantater, alternativer til tradisjonell behandling og gir en større estetisk og funksjonell nytte.

Er tannverket ditt et tegn på et mer alvorlig problem?

Siden tannverk kan være et symptom på mer alvorlige helsemessige problemer, bør det ikke ignoreres. For eksempel har studier vist at hjerteinfarkt kan bli signalisert ved følelsen av smerte på venstre side av kjeven. Sårhet i kjeven og kinnbena eller problemer med å tygge kan også være det første tegnet på kjeveleddlidelse (TMJ), en alvorlig maxillofacial tilstand. I tillegg kan bihulebetennelse gi smerter i de øvre jekslene, som feilaktig får deg til å tro at smerten din er et resultat av tannproblemer. Dette er årsaker til at du bør ta kontakt med tannlegen din hvis du har kronisk- eller ekstremt smertefull tannverk.

Den gode nyheten er at tannleger nå har flere avanserte metoder for å identifisere kildene til tannverk, og har utviklet mer behagelige og effektive løsninger for å bevare tennene.

Typer tannverk og hva de kan bety

Det finnes ulike typer tannverk, som hver kan bety forskjellige typer orale helseproblem. Evaluering og diagnostisering av en tannlege kan bestemme hvilken type tannverk du lider av, og dens kilde.

Skarp, intermittent ising i tennene eller smerte
Følsomhet for kulde kan betegne tannkjøtt lavkonjunktur, emaljetap fra over-børsting eller aldring, slitasje eller et lite hull. Følsomhet for varme kan også bety et lite hull, men det kan også være et resultat av en abscess, sprekk eller alvorlig råte.

Kronisk tannverk
Hvis en eller flere av tennene er påvirket av kronisk tannverk, kan nerveskader være årsaken. Nerveskader kan skyldes at man gnisser tenner, har alvorlig tannråte eller skade på tennene på grunn av traumer.

Intens, bankende smerte
Intens, bankende smerte, noen ganger ledsaget av et hovent ansikt, er ofte et tegn på en infeksjon eller abscess.

Smertefull spising
Hvis det er smertefullt for deg å spise, kan den skyldige være tannråte, eller en liten fraktur (sprekk) i en tann.

Smerter bak i kjeven
Smerter bak i kjeven kan være forbundet med visdomstennene (bakerste jekslene). Men det kan også være et tegn på TMD eller å gnisse tenner, som begge kan forårsake kjevesmerte og smerte gjennom andre beinområder i ansiktet.

Tannverk varierer i alvorlighetsgrad, særlig i form av ising i tennene og smertenivåer. Forbigående tannverk kan være en liten plage eller irritasjon i ny og ne, mens kronisk tannpine kan trenge umiddelbar handling.

Uavhengig av type, bør tannverk bli vurdert av en tannlege gjennom en helseundersøkelse av munnen.

Kontakt vår Tannlege