Tannhelse under graviditeten

Gravide kvinner bør ta ekstra vare på tennene under graviditeten. I denne perioden gjennomgår kroppen mange hormonelle endringer som kan gjøre tennene særlig utsatt. Selv om mange kvinner er flinke til å spise sunt både under og før graviditeten, kan endring i hormonbalansen føre til at immunforsvaret ikke forsvarer så godt mot bakterier og virus. Dette kan blant annet føre til at gravide kan få tannkjøttbetennelse raskere.

Mange opplever at tannkjøttet reagerer sterkere på bakteriebelegg under graviditeten enn tidligere. Men gode tannpleierutiner, slik som jevnlig bruk av tanntråd, tannstikker og en tur til tannpleier vil vanligvis holde betennelsene unna.

Tannpleie og tannlege for gravide

• Besøk tannlegen selv om du er gravid
  • Grundig tannpuss med fluorholdig tannkrem
  • Skyll munnen med vann eller fluorskyllevann etter oppkast istedenfor tannpuss
  • Bruk tanntråd for å fjerne bakteriebelegg

Kraftige syreangrep

Mange gravide opplever at de blir kvalme og  ofte kaster opp. Dette utsetter tennene for syreangrep som kan slite og skade emaljen. I tillegg kan kvalme og brekninger gjør det vanskelig å børste tennene som ligger innerst i munnen. Hormonendringer og syreangrep kan gjøre tennene sårbare når du er gravid. De fleste tannbehandlinger kan utføres selv om du er gravid, men vanligvis utsetter de fleste å ta røntgenbilder til etter fødselen.  Derfor er det lurt å besøke tannlegen selv om du er gravid.

Skyll med vann eller fluorvann

Gravide som ofte kaster opp bør skylle munnen med vann eller fluorskyllevann. I tillegg bør man ikke pusse tennene etter oppkast. Dette kan være vanskelig pga. vond smak i munnen, men det lønner seg å vente litt. Tannemaljen blir svak av syre og derfor bør du skylle munnen først og unngå børste hardt. Det er også lurt å unngå tannkrem med slipemidler som kan skade tennene ytterligere.

Lurt med tannlegebesøk på forhånd

Kvinner som planlegger å bli gravid bør besøke tannlegen. Da kan tannproblemer oppdages tidlig og behandles. Tannlege og tannpleier kan også gi deg gode råd om hvordan du tar best vare på tennene under graviditeten. Det er lurt å behandle tannproblemer før du blir gravid. Hvis du f.eks. må fjerne visdomstenner eller må få en rotbehandling, så bør du gjøre dette snarest. Selv om mange tannbehandlinger kan utføres når du er gravid, er det visse behandlinger som bør unngås. Dette skyldes blant annet at gravide kan være mer sensitive enn vanlige pasienter. I tillegg kan det hende tannlegen må bruke antibiotika eller smertedøvende midler som ikke egner seg for gravide.

Si gjerne ifra til tannlege

Du bør si fra til tannpleier eller tannlege at du er gravid. Røntgenbilder bør som nevnt unngås, men i dag bruker tannklinikker moderne utstyr med svært lav stråledose. Stråledosen er også rettet mot tennene og munnen, og ikke magen. Men som nevnt bør du si fra til tannlegen at du er gravid før en behandling starter.

Er det sant at tenner blir dårlig under graviditet?

I gamle dager så ble kvinner fortalt at for hvert barn du får, mistes en tann. Dette er naturligvis ikke sant. Så lenge du har gode tannpleievaner, besøker tannlegen regelmessig og beskytter tennene for syreangrep, er det fullt mulig å ha vanlig og sunne tenner under hele graviditeten.