Sår og vondt i tannkjøttet?

Opplever du hovent tannkjøtt eller sår som ikke gror?

Det kan være mange grunner til at du opplever enten hovent tannkjøtt, rødhet, blemmer eller sår i tannkjøttet. Alle typer skader inne i munnen, slik som sår, flenger og rifter i lepper, kinn, munn og tunge, anses som vevskader og er dentale nødsituasjoner.

Opplever du noen form for vevskade, er det viktig å rengjøre området umiddelbart med varmt vann. Hvis blødningen kommer fra tungen, drar du forsiktig tungen frem og legger press på såret med gasbind. Du bør også dra til en kjevekirurg eller et nærliggende akuttmottak så raskt som mulig.

Bruker du tanntråd er det også mulig at dette er grunnen til noe sårhet. Tanntråd har mange fordeler men en del lurer på om det er normalt at man blør ved bruk av dette. Om du ikke har brukt tanntråd ofte kan det hende det vil blø litt. Dette går som regel over når du har brukt tanntråd over en periode. Er du i tvil, bør du alltid spørre tannlegen eller tannpleieren. Spør gjerne også om hvordan du best bruker tanntråd.

Tannkjøttsykdomer – Betennelse i munnen

Et sår i tannkjøttet kan også være et tegn på en tannkjøttsykdom. Tannkjøttsykdom er en betennelsestilstand som påvirker vevet rundt en tann, og er den ledende årsak til tap av tenner.

Her er noen vanlige tegn på tannkjøttsykdom du og din tannlege kan se etter:

• Blødende tannkjøtt under tannpuss eller på annen måte.
  • Sensitivt, rødt eller hovent tannkjøtt.
  • Dårlig ånde.
  • Tenner som er løse eller tilsynelatende er blitt forskjøvet.

Hvor ofte bør man gå til tannlegen?

Det er individuelt hvor ofte en bør se en tannlege og komme inn for en tannlegesjekk. Normalt er anbefalingen hvert andre år for de med friske tenner. Likevel er det flere faktorer som sykdom, medisinbruk, tannpussvaner, kosthold og livsstil som kan tilsi at du bør dra inn til tannlegekontoret litt oftere. Les mer om ulike tegn på at du kanskje bør dra til tennlegen.