6 tegn på at du bør dra til tannlegen

1. Smerter

Hvis du opplever smerte eller hevelse i munnen bør du kontakte en tannlege snarest mulig. Det gjelder særlig de som har blitt utsatt for tanntraumer. Jo tidligere, jo bedre – ettersom tannlegen kan sette i gang en behandling som forhindrer at skaden blir verre. Det er ikke bare munnsmerter som kan tyde på tannproblemer. Smerter i ansiktet og nakken kan også skyldes tannkomplikasjoner.

2. Tannkjøttproblemer

Hvis tannkjøttet ser oppsvulmet ut eller hvis det blør hver gang du børster tennene, kan det skyldes tannkjøttproblemer. Noen ganger kan blødning fra tannkjøttet være midlertidig, spesielt hvis du ikke har brukt tanntråd på en stund. Uansett er det viktig å besøke tannlege eller tannpleier for å sikre at det er ikke alvorlig. Hvis mange i familien har hatt tannkjøttsykdommer, er det også lurt å ta kontakt med tannlegen.

3. Tidligere behandlinger

Hvis du har fått fyllinger, tannimplantater eller tannregulering, er det viktig med god oppfølging og etterbehandling, dersom det er nødvendig. Mange lever travle liv og flytter kanskje til ulike steder i løpet av livet sitt, da kan det være vanskelig å holde kontakten med sin faste tannlege. Vårt tips er alltid å være tidlig ute med å komme i kontakt med en lokal tannlege, slik at du får den oppfølgingen som er nødvendig.

4. Graviditet

Enkelte tannbehandlinger bør unngås ved graviditet. Det anbefales å ta en regelmessig kontroll i startfasen for å redusere sjansen for potensielle tannproblemer underveis i graviditeten. Om det likevel skulle oppstå tannproblemer underveis, er det viktig å ta kontakt med din tannlege for kontroll.

5. Kjevesmerter

Kjevesmerter kan skyldes mange ting som blant annet visdomstenner. Nervøsitet eller feil kjevebitt kan føre til tanngnissing og dessuten feil bruk av kjevemuskulaturen. Noen kan også oppleve smerter når de både åpner og lukker kjevene. Om dette er tilfellet bør du oppsøke tannlegen din. Det kan hende at du trenger tannregulering for å justere bittet eller behandling mot tanngnissing som kan slite tennene helt ned.

6. Lenge siden forrige tannlegebesøk?

Uheldigvis er det fremdeles noen som mener at de ikke trenger å dra til tannlegen, med mindre det gjør vondt eller de har åpenbare tannkomplikasjoner. Det er sant at våre tenner kan ta vare på seg selv i en stor grad. Tennene remineraliserer seg selv, og spytt både renser og desinfiserer munnen. Men i dagens moderne samfunn spiser vi mye mat som lett legger seg som belegg rundt tennene. Det skaper blant annet tannstein, bakteriebelegg og karies. Selv om du er kjempe flink med tannhygiene, er det lurt å ta en tur til tannlegen minst en gang i året. Andre vil trenge flere besøk, men det er helt avhengig av hver enkeltes situasjon og behov.