Hvis du ikke tar vare på tennene og din orale helse, kan du ende opp med å bruke tusenvis av kroner i restaurerende tannbehandling. Ved å praktisere forebyggende tannbehandling kan du beskytte deg mot disse tannlegeutgiftene.

Forebyggende tannbehandling understreker viktigheten av å opprettholde gode hygienerutiner og daglige rutiner for å forebygge tannråte og andre tannsykdommer og tilstander. Effektiv infeksjonsforebyggende tannbehandling kombinerer god munnhygiene hjemme av pasienter relatert til behandlinger og veiledning av tannleger.

Det anbefales minimum to tannhelsesjekker hvert år for profesjonell rengjøring og håndtering av eventuelle utviklingsforhold. Hvis man følger denne anbefalingen kan tannlegen din hjelpe til med å stoppe tannsykdom i de tidligste stadier, beskytte ditt smil og begrense din bekostning.

Sliter du for eksempel med dårlig ånde? Ta kontakt med oss om du trenger en tannlegetime.

Tidlig forebygging

Begynn med daglig tannrengjøring så snart barnets første tann bryter frem. Det anbefales å besøke en pediatrisk tannlege når den første tannen bryter frem, eller senest ved 12 måneders alder, for å etablere et omfattende tannhelseforebyggende program for barnet ditt.

Forebyggende tannbehandlingsstrategier

Forebyggende munnhygienestrategier for barn og voksne omfatter en rekke omsorgsaktiviteter både hjemme og på klinikken, inkludert:

Munnhygiene hjemme
Den viktigste forebyggende teknikken er tannpuss og bruk av tanntråd minst to ganger om dagen (eller etter hvert måltid) for å fjerne plakk, et filmlignende belegg som dannes på tennene dine. Hvis det ikke fjernes, kan plakk bygges opp og produsere tannstein, et herdet, klebrig stoff med syre-produserende bakterier som forårsaker tannråte og fører til tannkjøttsykdom. Sjekk deg selv, Pusser du tennene dine riktig?

Bruk av fluor
Fluor styrker tennene og hindrer tannråte. Fluorbehandlinger gis på tannlegeklinikken og tannleger anbefaler å bruke tannkrem og munnskyll med fluor hjemme. Se her for mer informasjon om fluor.

Diett
Et balansert kosthold er avgjørende for tannhelsen. Matvarer med sukker og karbohydrater mater bakterier som produserer tannplakk, mens kalsiumfattige dietter øker sjansene for å utvikle tannkjøttsykdom (periodontitt) og tap av kjevens benvev (osteonekrose).

Les også: Fire gode tannhelseråd

Regelmessige tannlegebesøk
Siden de fleste tannforhold er smertefri til å begynne med, vil du ikke være klar over tannproblemene før de forårsaker betydelig skade hvis du ikke går til tannlegen regelmessig. For de beste resultatene burde du få time hos tannlegen hvert halvår, eller oftere hvis du har høyere risiko for orale sykdommer. Tannlegen bør også utføre oral kreftsjekk for å se etter tegn på unormal vev. Spesielt for barn bør sjekk av oral vekst og utvikling (inkludert en vurdering for kariesutvikling) være en del av tannevalueringen.

Dental rengjøring og bilder
En dental rengjøring (profylakse) anbefales hvert halvår for å fjerne plakk og flekker du ikke klarer å fjerne selv, samt å se etter tegn til tannråte.

Røntgen
Røntgen tillater tannleger å se etter tegn på tannproblemer som ikke er synlige for det blotte øye, for eksempel hulrom mellom tennene og problemer under tannkjøttet.

Munnbeskyttelse
Munnbeskyttelse, særlig en spesiallaget munnbeskytter foreskrevet av din tannlege for å gi en bedre passform, kan brukes under idrettsaktiviteter som beskyttelse mot skade på tenner. Munnbeskyttelsen brukes også til å behandle gnissing av tenner (bruxism), som kan slite ned tennene og bidra til kjeveleddlidelse (TMJ).

Kjeveortopedi
Et dårlig bitt (malokklusion) kan svekke spising og snakking, og skjeve tenner er vanskelig å holde rene. Korrigering av et uriktig bitt med kjeveortopedi som kan inkludere bruk av tannregulering eller gjennomsiktig tannregulering, for eksempel Invisalign eller Invisalign Teen, begrenser muligheten for fremtidige tannproblemer.

Tetningsmidler
Tetningsmidler er tynne komposittbelegg plassert på tyggeoverflatene til de permanente tennene for å beskytte barnet mot tannråte.

Unngå røyking og drikking
Røyking, tygging av tobakk og alkoholforbruk kan påvirke din tannhelse negativt. Bortsett fra munntørrhet, tannmisfarging og plakk, fører røyking til tannkjøttsykdom, tap av tenner og til og med kreft i munnhulen.

Vedlikehold av oral helse
Konsekvent tannpleie for kroniske dentale sykdommer / tilstander er viktig for å rette opp eller reversere skadelige effekter.

Pasientviten
Pasienter som forstår utfallet av dårlig tannhelse besøker mest sannsynlig tannlegen for forebyggende tannbehandlingen. Gode vaner for oral hygiene bidrar betydelig til å sikre god tannhelse på livstid.

Les også: 6 tegn på at du bør dra til tannlegen

Kontakt vår Tannlege