Sliter du med dårlig ånde?

Kronisk dårlig ånde

Halitose er mer enn bare midlertidig dårlig ånde. Mange tror at dårlig ånde kan fjernes med raske løsninger som parfymert munnspray eller munnskyllevann. Men dersom du har halitose eller har mistanke om det, bør du ta en tur til tannlegen for å få det undersøkt.

mann med dårlig ånde puster inn i hånden sin

Årsaker til dårlig ånde

Langvarig dårlig ånde kan skyldes tann og tannkjøttsykdommer. Karies og tannsykdommer kan danne illeluktende bakteriebelegg. Hvis det er lenge siden du har vært hos tannlegen kan mindre alvorlige tannsykdommer bli verre. Dette igjen påvirker dannelsen av halitose. Vanligvis oppstår ikke langvarig dårlig ånde med en gang, men kommer som et resultat av dårlig tannhygiene over tid.

Det hender også at infeksjoner i både munn, hals og nese kan føre til halitose, hvor vedkommende vil påstå at den dårlige ånden kommer fra magen eller halsen. Til tross for at du har god tannhygiene kan visse infeksjoner føre til illeluktende lukt i munnen.

Tørr munn

Spytt spiller en svært viktig rolle for tannhelsen, og ikke minst ånden. Spytt både renser og fjerner matrester i munnen, i tillegg til at den hjelper med nedbrytingen av mat. Dette er veldig gunstig ettersom matrester kan overtid danne bakteriebelegg og tannstein, som igjen danner grunnlaget for en rekke tannsykdommer, inkludert halitose. Hvis du opplever at du har tørr munn kan det skyldes halitose, men det er bare tannlegen din som kan med sikkerhet avgjøre om det er tilfellet. Tørr munn kan også skyldes medisinbruk eller overdrevet forbruk av tobakk, koffein og alkohol.

Snus og røyk

Det er ingen hemmelighet at snusing og røyking er helsefarlig. Munnen er svært utsatt for sykdommer hvis du røyker eller snuser ofte. Man kan lett få tannkjøttsykdommer av tobakkprodukter, i tillegg kan de tørke ut munnen. Og dette, som nevnt, kan føre til halitose.

Kroniske sykdommer

Dårlig munnhelse som viser seg i form av langvarig dårlig ånde, karies eller andre tannsykdommer kan være et tegn på andre sykdommer i kroppen. Halitose kan også oppstå pga. diabetes, og visse lever – og nyresykdommer.

Hvordan blir jeg kvitt dårlig ånde?

Det viktigste er å­­ besøke en tannlege slik at han eller henne kan utføre en grundig undersøkelse, slik at årsaken til at du har dårlig ånde blir avdekket. Hvis du derimot ikke har dårlig ånde, og vil unngå det, bør du rense og pusse tennene regelmessig. Bruk tanntråd og tannbørste morgen og kveld, og avslutt helst med munnskyllevann som har fluor.

Karies og tannstein kan skape dårlige ånde, og det er bare tannlegen eller tannpleieren som kan sjekke om dette er tilfellet. Det er heller ikke lett å fjerne fast og herdet tannstein på egenhånd, selv om du bruker tanntråd flittig. Derfor anbefales det at du går til tannlegen regelmessig.