Generelt om visdomstenner

Visdomstenner er de bakerste tennene på hver side av under- og overkjeven. Disse kommer som normalt senere enn andre tenner og har derav fått navnet visdomstenner.

Hvorfor får man visdomstenner og hvor mange får man?

De siste jekslene eller molarene bryter frem senere enn de andre jekslene. Vanligvis kommer de sent i tenårene eller tidlig 20 årene. Dette er forøvrig grunnen til at disse siste jekslene kalles for visdomstenner. Når de får sitt frembrudd er vi gjerne mer “visere”. Vi kan få fire visdomstenner, men faktisk er det ikke alle som får fire. Ettersom visdomstenner er arv fra fortiden, og ikke lenger viktig i dag, er det ikke så farlig om du ikke får alle fire. Selv om visdomstennene ikke spiller så stor rolle i dag, er de på ingen måte dårligere tenner enn de andre. I tillegg må de også renses som alle de andre tennene.

visdomstenner

Innkilt visdomstann – Dårlig med plass

Mange får visdomstenner uten at de byr på noe problemer. Men visdomstenner kan også bli innkilte. Dette skjer når oppstigningsbanen, dvs. der visdomstennene skal stige opp, blir blokkert delvis eller fullstendig.  Frembruddet av visdomstennene kan forhindres i ulike vinkler, inkludert horisontalt. Avhengig av visdomstannens posisjon kan tannlegen igangsette en egnet behandling.

Visdomstenner kan trekkes

Dette kan føre til infeksjon og dessuten skade på nabotenner, tannkjøttsykdom og cystedannelse. I tillegg kan visdomstenner være til hindring for tannreguleringbehandling, slik at de må trekkes. Noen velger også trekke dem, fordi de blir svært vanskelig å rense.

Hvorfor er det for lite plass?

Etterhvert som mennesket utviklet seg, ble kjeven mye mindre. Underkjeven har mindre fremtredende plass og lengde. I tillegg har bedre tannhelse gjort at mennesker beholder sine tenner lengre. En teori er at visdomstenner skal få plass etter hvert som du mister de andre tennene. Imidlertid er kostholdet i dag svært annerledes enn for flere tusen år siden. Vi spiser mer mykere mat og dette har redusert slitasjen på tennene betraktelig.

Behandling av innkilte visdomstenner

For å finne ut om du har en innkilt visdomstann må det først tas et røntgenbilde. Tegn på innkilte visdomstenner inkluderer også infeksjoner, smerte eller ømhet rundt og i tannkjøttet. Dårlig ånde eller hevelse i tannkjøttet kan også være tegn på at en tann har feil posisjon og at du trenger en behandling for visdomstenner.

Må jeg fjerne visdomstennene?

Hvis det ikke oppstår betennelse, tannråteangrep eller andre komplikasjoner er det strengt talt ikke nødvendig med en behandling eller å trekke visdomstennene. Det er bare når innkilte visdomstenner byr på problemer at det bør behandles. Naturligvis er dette også påvirket av en rekke andre faktorer. F.eks. dersom du skal ha tannregulering og det viser seg at visdomstennene kan føre til komplikasjoner. Ellers kan visdomstennene repareres og behandles på lik linje som de andre tennene. Hvis du får hull i visdomstennene kan de naturligvis bli behandlet for det, uten at du må trekke dem.