Hva er egentlig karies?

Karies kommer av det latinske ordet “caries”, og betyr forråtnelse. Hvis du har karies er det dårlig nytt for tennene, men dette kan naturligvis behandles av tannlegen med gode resultater. Karies oppstår når du får ugunstige bakterier i munnen som kan skade både tennene og tannkjøttet.

speil til å se undersiden av tenner med karies­

Kariogene bakterier

Hvis munnen blir utsatt for kariogene bakterier, dvs. bakterier som forårsaker forråtnelse, kan du få karies. Verste konsekvens er at du får en kavitet, dvs. hull i tennene. Et kariesangrep starter mye før det oppstår et hull. På en annen side er det bra, fordi da får du tid til å forhindre at et hull eller kavitet oppstår.

Kariesangrepet

Det er ikke lett å se et kariesangrep med det blotte øyet. Det er derfor tannleger er nøye med ta røntgenbilde og foreta grundige undersøkelser av tennene dine. Et kariesangrep starter gjerne som en liten hvit flekk i emaljen. Flekken skyldes blant annet lysendringer ettersom emaljen har en annen farge; en svakt gulaktig nyanse.

Karieslesjonen kan føre til hull

Hvis kariesangrepet foregår en lang stund, kan den hvite flekken utvikle seg og bli større. Emalje som blir utsatt for kariesangrep får stadig større karieslesjon. Til slutt blir emaljen veldig svak og porøs nok til at den bryter helt sammen. Når dette skjer så står dentinet for tur. Dentin er nok et lag av tannen, og hvis dentinet blir tilstrekkelig skadet, kan faktisk tannen brekke når du tygger.

Behandling mot karies

Kariesangrep kan stanses dersom du er tidlig nok ute. Et overflatisk kariesangrep kan stanses med god tannhygiene. Fluorskyllevann kan hjelpe til med å remineralisere tennene, og bruk av tanntråd og riktig pusseteknikk kan fjerne bakterier som bidrar til kariesangrepet. I verste fall får du bare en misfarging på tannen. Har kariesangrepet gått for langt må det behandles av tannlegen. Da kan det være nødvendig med komposittfyllinger, og i noen tilfeller kroner av gull eller porselen. Avhengig av alvorlighetsgraden vil din tannlege legge frem en egnet behandlingsplan for deg.

Forebygging mot karies

Fluor er svært viktig for å forhindre kariesangrep. Både emalje og dentin har mye av kalsiumfosfatet hydroksylapatitt. Dersom hydroksylapatitt blir omdannet til apatitt ved hjelp av fluor, kan emalje og dentin blir mer motstandsdyktig mot kariesangrep.

En god fluorkilde er overraskende nok drikkevann. Enkelte land har lite fluor i drikkevann, slik at det blir tilsatt fluor. Her til lands er det ikke vanlig. Dersom man trenger mer fluor kan man heller f.eks. ta fluortabletter, og ikke minst bruke fluorskyllevann og tannkrem med fluor. Noe som ikke er vanskelig, ettersom de fleste tannkremtyper i Norge inneholder fluor med konsentrasjonsdoser mellom 0,1 til 0,15%.

Munnhygiene

God munnhygiene er det første forsvar mot kariesangrep. Det er viktig å fjerne mest mulig tannbelegg som kan gi næring til kariogene bakterier. Tannplakk (belegg) består av en tynn glokyproteinhinne. Hinnen blir dannet av en kombinasjon av spytt og bakterier. Belegget kan feste til seg matrester som igjen fører til ugunstig bakterievekst og mikroorganismer. Karies oppstår vanligvis der belegget er vanskelig å fjerne, slik som smale furer i tyggeflatene til molarene eller i kontaktpunktene til nabotenner. Derfor er det viktig å fjerne matrester med tanntråd, tannstikkere og riktig tannpuss. Imidlertid er det bare en tur til tannlegen som kan virkelig fastsette om du er utsatt for kariesangrep eller ikke.